A mindent látó királylány (április 9. 10:00 ÓKK)

Kicsit irigylem a mai szülőket, mert hihetetlenül színes és széles választékból válogathatnak, ha gyermekprogramot keresnek hétvégére. Jó látni, hogy a színházak milyen igényes produkciókat állítanak színpadra a kicsiknek.

Ma már a bábszínház is sokkal összetettebb, s az egykori kesztyűbábos megoldások mellett megjelennek a klasszikus és az egészen friss, kevert technikai elemek is.

Erről beszélgettünk Markó Róberttel, a tavaly negyedszázados jubileumát ünneplő Vaskakas Bábszínház művészeti vezetőjével, dramaturgjával.

– A név és a múlt is kötelez minket, így nem mindegy, hogy mit és mi módon viszünk színpadra. Évente négy új darabbal bővül a repertoár, s erről a művészeti tanács dönt.

Nagy felelősséggel jár a választás, hiszen az általunk kínált előadásokon múlik, hogy a hozzánk látogató gyermekek értő színházi közönséggé érjenek idővel, s ehhez már a kezdetektől színvonalas, igényes és egyben szórakoztató darabokkal kell előrukkolnunk.

Úgy válogatunk, hogy legyen a kínálatban ismert népmese is, hogy a kicsik megismerhessék a klasszikus meseszövést, a társadalmi, családi problémákra megoldást kínáló fordulatokat is.

A rendezőktől érkeznek a javaslatok, sokat nyom a latban, hogy ők milyen témákra rezonálnak érzékenyen.

Feldolgozunk olyan problémákat is, mint a válás, a halál, vagy éppen a kistestvér érkezése, hiszen az élet is ezek megértését, feldolgozását veti fel.

– Milyen lehetőségeket kínál a műfaj mindezekre?

– A báb mindenre alkalmas a mimikai játékot leszámítva. Csecsemőkortól a felnőttekig minden korosztály kedveli. A különböző korosztályoknál csak arra kell vigyáznunk, hogy ne tévesszük szem elől, hogy a kicsik még nem képesek több felvonásos darabokra koncentrálni.

Nekik rövidebb előadásokat játsszunk, s figyelünk arra is, hogy másként reagál egy kis létszámú közönség, mint a több száz fős. Az anyaszínházban ezért játszunk más korosztálynak a kamarateremben, s megint másnak a nagyteremben. S amit egy bábbal nehezebb eljátszani, azt élőbábokra bízzuk.

– Mi az, ami megegyezik minden előadáson?

– Amiből nem engedünk, az a színvonal, az igényes játék, a szép jelmezek, díszletek, a jó zene, a profi koreográfia, hiszen a bábszínház nem korosztályt, hanem műfajt jelöl, s ennek megfelelően a Vaskakas bemutat felnőtt- és ifjúsági előadásokat éppúgy, mint a gyerekszínházi produkciókat. Ez utóbbinál kiemelten fontos, hogy minden darabnak legyen tanulsága, mert ezzel segíthetjük a gyerekek erkölcsi érzékének kialakulását.

Művészi arculatunkat a színház – nagy szakmai elismertségnek örvendő – vezetői határozzák meg. S ha egy előadást nem tudunk azon a színvonalon bemutatni, amelyre az otthoni közönség bizton számíthat, akkor bármilyen kedves az invitálás nem vállaljuk a vendégelőadást.

A mi darabjaink nem interaktív előadások, ezért otthon, Győrben ráhangoló játékokkal igyekszünk megteremteni a kellő légkört. Ez különösen a kicsiknek fontos, akik még csak most ismerkednek a színházzal.

A Vaskakas Bábszínház április 9-én, A mindentlátó királylány történetével vendégszerepel az Óbudai Kulturális Központban. A mese számtalan izgalmas, humoros fordulattal teszi emlékezetessé a délelőttöt, majd az előadás után kreatív játszóház várja a gyerekeket.

Vincze Mara

A mindent látó királylány